Blauwe platen?
Vroeger, toen het leven nog simpel was, hadden de Nederlandse auto’s blauwe kentekenplaten. In verband met de veiligheid werden vanaf 1 januari 1978 voor alle nieuw afgegeven kentekens gele reflecterende platen verplicht.
Later heeft de FEHAC geregeld dat auto’s die voor 1 januari 1978 al een kenteken hadden maar die, na deze datum, een nieuw kenteken kregen toch een historische blauwe plaat kunnen krijgen. Ze krijgen dan combinaties die vroeger niet uitgegeven zijn.
Drie redenen waarom een auto een ander kenteken kreeg:
1)De auto is geïmporteerd.
2)Het kenteken is kwijt geraakt (vroeger kreeg je dan een nieuw kenteken)
3a)De auto is van functie veranderd (bedrijfsauto werd camper.)
3b)De auto is van functie veranderd (personenauto werd camper.)
Als je een auto met een gele kentekenplaat hebt, die al voor voor 1 januari 1978 op de weg was toegelaten, kun je een ander (lees oud) kenteken aanvragen bij de RDW. Je kunt dit zien op je kentekenpapieren (datum eerste toelating) of op de site van de rdw/ovi. Soms staat er op de site bij bijzonderheden het bouwjaar vermeld.
Alhoewel de RDW hier niet echt duidelijk over is, lijkt de stelregel: in een aantal gevallen krijg je het oorspronkelijke kenteken terug (reden 2 en 3b), in andere gevallen krijg je een historisch kenteken (reden 1 en 3a).
Er zijn twee soorten historische kentekens:
- Oldtimers: Voor auto’s tot/met 1972 à 2 letters vooraan (PM-99-99).
Personenauto’s: DE,DH,DL,DM,DR,AE,AH,AL,AM,AR,DZ,PM
Bedrijfsauto’s: BE, (BH wordt de volgende combinatie)
- Youngtimers: Voor auto’s 1973 tot/met 1977 à 2 letters in midden (99-YD-99
Personenauto’s en bedrijfsauto’s: YA,YB,YD
Werkwijze: Stuur een verzoek voor omwisseling kenteken samen met het complete kenteken naar de RDW. De kosten bedragen op dit moment ongeveer € 40,00 en de kosten van nieuwe platen.
Voorbeeldbrief:
Mijn camper heeft kenteken XX-11-XX hetgeen niet bij het bouwjaar past. Ik zou graag het oorspronkelijk kenteken terug krijgen of als dat niet mogelijk is, een historisch kenteken zodat ik blauwe platen mag voeren. Het kentekenpasje en de tenaamstellingscode heb ik bijgesloten en het bedrag van € ..,.. is overgemaakt.
O ja, als je een kenteken hebt van 1 januari 1978 of jonger, is het voeren van blauwe platen strafbaar. Daarentegen mag iedereen met een auto ouder dan 1978 gele platen voeren als hij dat wil.
Bronnen: www.kentekenkennis.nl
Auteur: Jan Eijkemans
Controle tekst: Theo Rutteman
Heb ook zo’n campertje van voor 1-2-78 die later van bedrijfsauto is gekeurd als camper en toen een nieuw kenteken kreeg!
3a dus in jullie verhaal!!
Wil aanvraag indienen maar….. en nu mijn vraag!!
Is het voor mij nadelig om het oude bedrijfskenteken terug te krijgen!?!?
Dan zal ook aantekening in kenteken dat mijn camper een bedrijfswagen is!
Kan natuurlijk ook gaan voor een nieuw kenteken maar die is dan niet historisch verbonden!
Ben erg benieuwd!!!!
en bedankt voor reactie!!
NicovanMaanen
Beste Nico,
Ik denk dat Jan of Eric deze vraag het best kunnen beantwoorden. Ik zal de vraag doorsturen.
Vriendelijke groet,
Joy Falkena
Ha Nico
Mijn ervaring is dat de RDW voor een camper geen oud bedrijfswagenkenteken verstrekt. Gangbaar is om een historisch kenteken toe te kennen.
Er is ook een tijd geweest dat campers hun bedrijfswagenkenteken behielden, ik heb zelf twee campers gehad met een origineel bedrijfswagenkenteken. Ik heb daar nooit nadelige gevolgen van gemerkt. Wel kunnen de APK-eisen anders zijn maar niet persé strenger. Veiligheidsgordels bijvoorbeeld werden voor bedrijfswagens pas rond 1990 verplicht.
Ik zou dit navragen bij de RDW zelf (via mail) of bij je APK adres.
Succes
Jan Eijkemans
de wegenbelasting is ook iets goedkoper van een bedrijfskenteken (grijs kenteken) , je hoeft dan geen provinciale opcenten te betalen