Hebo on tour, de reis naar Portugal
Van 14 mei tot 8 juni 2018 hebben wij, Jan en Ria, een fantastische reis naar Portugal gemaakt met onze gerenoveerde Hebo. We hebben 6000 km gereden en 45 overnachtingsplaatsen gehad. Omdat de restauratie van de camper op het laatst nogal tegenviel door een kapot gelopen motor, hadden we geen kans gehad om de camper uit te proberen. De eerste dagen waren dan ook best wel spannend maar over het algemeen is de reis redelijk probleemloos verlopen.
Omdat we geen haast hadden, hebben we er 17 dagen over gedaan om Portugal te bereiken. Onderweg hebben we mooie plekjes bekeken zoals de slagvelden van de Somme (WO1) en de duikbootbunker van St. Nazaire (WO2). In Spanje hadden we nogal wat regen en met de kachel aan reden we Portugal binnen. Daar hebben we ruim 3 weken rond getoerd; we hebben mooie plaatsen bezocht zoals Braga, Porto en Coimbra. Via de fantastisch mooie Dourovallei zijn we weer naar Spanje gereden waar we onder andere Burgos en Pamplona bezocht hebben. Daarna zijn we via Frankrijk in hetzelfde tempo weer naar huis gegaan.

Als je meer wilt weten, kun je de reis in detail bekijken op de Facebookpagina Hebo on tour. Ook als je geen lid bent van Facebook is deze pagina te bekijken. Je kunt de paginanaam op Google invoeren. Hierna staan een paar bijzondere belevenissen en een paar tips.
In Ribadesella kwam ik er op vervelende wijze achter dat het beter is om alles tegen je vrouw te vertellen. Toen ik na aankomst op de camperplaats een wandeling met de hond ging maken, bleef Ria in de camper achter. Op een gegeven moment hoorde ze rare geluiden die ze niet direct kon thuisbrengen. Pas toen het water uit de keuken stroomde, ontdekte ze dat er een waterleiding afgebroken was. De drukpomp bleef doorpompen omdat er geen tegendruk was. Ik heb op de accu een schakelaar gemonteerd om de stroom helemaal uit te schakelen maar heb deze kennis nooit met Ria gedeeld. Toen ik terugkwam was de watertank bijna leeg. De camper daarentegen ... Sindsdien heb ik Ria alles verteld.
We vermijden als het mogelijk meestal snelwegen omdat de oude routes vaak mooier zijn. Als je ooit van San Sebastian naar Bilbao gaat, moet je oude kustweg N634 nemen. De weg is half uitgebouwd over het water en voert door oude badplaatsen met vergane glorie uit het begin van de vorige eeuw.
Verderop namen we de oude N630 van Oviedo naar Leon. De weg zou over een pas voeren maar de Puerto de Pajares is maar 1379 meter hoog ... Bij het begin van de weg stond een bord dat de helling gedurende 20 kilometer gemiddeld zo´n 5 tot 10% zou zijn. Omdat ik met de camper nog nooit een serieuze helling beklommen had, was ik redelijk alert (ander woord voor nerveus). Toen we de top naderden, stond er een bord dat aankondigde dat de laatste 500 meter een klim was van 18%. Teruggaan was geen optie maar dit was wel heftig. Dankzij de benzinemotor kwamen we in de 2e versnelling boven maar ik moest wel de kachel aanzetten met de aanjager in standje 2 om de temperatuur uit het rode te houden. Ik wou dat ik zelf een kachel gehad om mijn temperatuur te laten dalen.... Later vond ik een mooie site waarop je precies kunt zien hoe stijl een col is. Zie www.cyclingcols.com Is bedoeld voor fietsers maar ook wel handig voor onze busjes.

Na een vlekkeloze tocht door Portugal begon de camper steeds moeilijker te starten en ook nam het benzineverbruik toe. In Burgos ging het starten zo moeilijk dat de motorkap open moest. De contactpuntjes bleken nauwelijks meer te openen. Geen probleem dacht ik want dat is een kwestie van 1 schroefje. Ook had ik nieuwe contactpuntjes meegenomen (en nog vele andere reservedelen). Helaas kreeg ik dat ene schroefje niet los met het gereedschap dat ik meegenomen had.
Gelukkig stonden we op een camping met een eigenaar die vloeiend Nederlands én Spaans sprak dus het leek mij handig hem te vragen om te bemiddelen naar een garage. Helaas was zijn eerste zin: “Als je maar niet denkt dat ik een garage ga bellen.” Na enige aandrang mijnerzijds was hij met tegenzin bereid om een straat dichtbij te zoeken waar meerdere garages waren.
Met enig gesputter kwamen we binnen een kilometer bij een Mercedesgarage die ook bussen en vrachtwagens verkocht. Op het dak stond zelfs een oude bus. Ze waren buitengewoon vriendelijk maar konden ons pas de volgende dag helpen. Ik heb dat als reserve laten staan en ben verder gaan zoeken. Een straat verder zat een Bosch servicedienst. Omdat het een elektrisch probleem was met Bosch onderdeel leek mij dit ook wel iets. Ook hier waren ze buitengewoon vriendelijk maar helaas spraken ze alleen maar Spaans. Ik moest mee naar het kantoor van de directeur en op zijn computer hebben we met Google translate en het doosje met de nieuwe contactpuntjes het probleem besproken. We moesten wachten maar na twee uur begon een monteur aan de auto. Hij had ook erg veel moeite om het schroefje los te krijgen maar gelukkig had hij meer gereedschap dan ik. Omdat ik een technisch handboek bij had, kon ik hem de afstelgegevens laten zien. Een half uur later en € 54,00 armer reden we weer. De camper reed weer perfect.
Nuttige tips:
- Wij gebruiken de camperapp van de NKC, kost € 6,00 per jaar maar is een veelvoud waard.
- Neem behalve wat reserveonderdelen ook een technisch handboek van je wagen mee. Een eventuele garage heeft de afstelgegevens dan bij de hand.
- Bereid je route voor; ook een bergje van 500 meter kan een helling van 30% hebben.
- Zorg dat iedereen in je gezelschap weet wat te doen in noodgevallen (stroom uitschakelen, gas afsluiten, werking brandblusser etc.)
- Houd Nomade in ere! We hebben bij dit avontuur en de voorbereiding ervan hulp gehad van de volgende leden: Ruud (technische hulp), Peter (motor), Goof (onderdelen), Fons (foto’s Hebostructuur), Angelina (Portugaltips) en Ilse (Facebooktips). Dank!!!
Jan en Ria
Meer reisverhalen lezen? Klik hier
Geef een reactie