Hebo on tour: het begin
Nadat ik gestopt was met werken, kreeg ik een soort pensionado-virus. Het leek mij fantastisch om lange reizen te maken met de camper. De camper die we hadden, een verlengde, verhoogde bus, leek mij daarvoor te klein. Elke avond je zithoek verbouwen tot bed en acht uur later weer terug is prima voor een paar weken maar niet voor een paar maanden.
Na een aantal nieuwere campers (nou ja, een jaar of dertig oud) bekeken te hebben, kwamen we tot de conclusie dat je daar ook niet gelukkig van wordt. Besloten werd op zoek te gaan naar een Hebo .
Begin 2016 stond er een vage advertentie op Speurders waarin een Hebo werd aangeboden. Via de telefoon vernam ik dat de camper sinds 1993 stil stond, dat er begonnen was om er een Mercedes 2200 benzinemotor in te leggen en dat dat gedeeltelijk gelukt was. Hij moest € 2000,00 kosten maar bieden naast de bus kon. Reden genoeg om te gaan kijken. De auto stond uiteraard in Friesland, interessante auto’s staan immers altijd ver weg.
Twee dagen later zijn we naar Friesland gereden en troffen daar een mooie, originele camper. De technische staat daarentegen was een drama. Na wat onderhandelen mochten wij ons eigenaar noemen van een Hebo. Dezelfde avond heb ik met enige moeite het transport geregeld. Alle cowboys die hun diensten op Marktplaats aanbieden, bleken niet het juiste materiaal te hebben om verantwoord een groot formaat camper te kunnen vervoeren. Uiteindelijk iemand uit Tilburg gevonden die het voor € 400,00 wilde doen. Het is allemaal net goed gekomen maar ik heb veiligere ritten meegemaakt.
Daarna ruim een jaar gewerkt om de camper weer in orde te krijgen. Chassis schoongekrabt en in de verf gezet, complete remsysteem vervangen, nieuwe banden, complete water aan- en afvoer herzien, complete electro vervangen, dakluik vervangen, plaatwerk van de cabine waar nodig gelast, cabine en dak opnieuw in de verf gezet etc. etc.
Grootste probleem bleek de motor. De gemonteerde carburateur was zo groot dat de motorkap niet dicht kon. Na lang zoeken het inlaatspruitstuk en de carburateur van een Mercedes 408 gevonden die met wat kleine aanpassingen onder de motorkap pasten. Na het maken van een gasstangenstelsel en een luchtfilter draaide de motor.
Helaas zat na 26 jaar stilstand de koppelingsplaat vast. Ik had gehoopt deze met draaiende motor en wat handigheid (lees lompheid) los te krijgen maar dat bleek een ijdele hoop. Met hulp van Ruud heb ik de motor eruit gehaald om de plaat los te tikken. Na montage van de motor heeft Peter van de Wal den camper APK gekeurd. Hij kreeg er zelfs een steekproef op waarschijnlijk omdat de camper al 25 jaar niet meer gekeurd was. Helaas constateerde Peter wel dat het druklager luidruchtig was en vervangen moest worden. Daarvoor moest de motor er weer uit. Die avond heb ik Ruud maar weer gebeld.
Na de tweede montage ben ik op advies van Peter van der Wal kilometers gaan maken om te kijken of alles goed was en bleef. Helaas ging na 200 kilometer het oliedruklampje branden bij stationair toerental en warme motor. In mijn optimisme reed ik naar Peter van de Wal om een nieuwe sensor te kopen. Die had echter zijn twijfels en schroefde het oliefilter los. Hierin zaten veel metaalresten.........
Omdat ik twee weken later naar Portugal wilde vertrekken, heb ik direct bij Peter een goede, gebruikte motor uit een 408 gekocht. Dit was een 2300 laag compressie blok met 85 pk. Die avond durfde ik Ruud niet te bellen.
Na de montage heeft Peter van der Wal het CO nog netjes afgesteld en zijn we naar Portugal vertrokken. De Hebo heeft uiteindelijk bijna € 7000,00 gekost waarbij ik mijn eigen uren niet meetel. Als ik dat wel doe, is hij onbetaalbaar. Hoe je het ook bekijkt, het vakantieplezier dat we er mee hebben is ook onbetaalbaar.
Meer restauratieverslagen lezen? Klik hier
Geef een reactie